World Socialist Web Site

WSWS.0rg

Theunanswered questionsin the latest
Russian “meddling” allegations

Andre Damon
7 September 2020

Last Wednesday, the New York Times carried a front-page article
claiming the “Russian group that interfered in the 2016 presidential
election is at it again, using a network of fake accounts and a website
set up to look like aleft-wing news site.”

The article set the stage for a series of follow-up news stories,
comments and editorials from virtually every publication in the
political establishment, all treating the unsubstantiated assertions of
US intelligence agencies and social media companies as definitive
proof that the Russian government is renewing its efforts to promote
left-wing political views as part of an effort to sow political discord
and destabilize the United States.

No one stopped to ask the obvious questions: Where is the proof?
Who set up the website allegedly operated by the “Russians’?

What, moreover, has become of the breathless allegations, repeated
in hundreds of news articles, memoirs and editorials, that Russia
“meddled” in the 2016 elections?

In the four years since the US intelligence agencies and major news
outlets rolled out their claims that the Russian government conspired
with WikiLeaks to stea the election from Hillary Clinton, this
narrative hastotally fallen apart.

The linchpin of the accusations—that a private research company
examined the Democratic Party’s servers and confirmed that the
contents of WikiLeaks 2016 disclosures were stolen by the
Russians—collapsed in congressional testimony when the company
made clear it had no real evidence that the data alegedly stolen by
Russian hackers was actually transferred from the Democratic Party’s
computers and interna network.

“There's no evidence that they were actualy exfiltrated,”
CrowdStrike President Shawn Henry told a congressional committee
in secret testimony that was only made public in 2020.

The redlity isthat, for al the ink spilled over Russian “interference”
in the elections, there exists clear, unambiguous evidence for only one
incident of such “meddling,” and that is by Democratic Party
operatives closely tied to the US intelligence agencies.

In October 2017, media reports began to circulate that tens of
thousands of Russian twitter bots had suddenly begun to follow Roy
Moore in a specia election that captured national attention for
months. The narrative being promoted was that the Russians were
meddling in the Alabama Senate race in favor of Moore. The Moore
campaign denied any involvement, and the incident remained
unexplained until the following year.

On December 19, 2018, the New York Times carried an article with
an explanation. A group called New Knowledge, according to an
internal report quoted by the Times, declared, “We orchestrated an
elaborate ‘false flag' operation that planted the idea that the Moore

campaign was amplified on social media by a Russian botnet.”

The project involved some of the biggest names in technology, as
well as high-profile figures in the Democratic Party and the US
intelligence agencies. The Times report gave a picture of the scale of
the operation:

The funding came from Reid Hoffman, the billionaire co-
founder of Linkedin, who has sought to help Democrats catch
up with Republicansin their use of online technology.

The money passed through American Engagement
Technologies, run by Mikey Dickerson, the founding director
of the United States Digital Service, which was created during
the Obama administration to try to upgrade the federal
government’s use of technology. Sara K. Hudson, a former
Justice Department fellow now with Investing in Us, a tech
finance company partly funded by Mr. Hoffman, worked on
the project.

New Knowledge was intimately connected to the campaign to claim
that Russia had promoted left-wing viewpoints on Twitter and
Facebook. In 2018, the Senate Intelligence Committee commissioned
New Knowledge and Graphika (more on it later) to author a pair of
reports on Russian “disinformation.” The New Knowledge report
aleged that Russia set up “left-leaning pages’ that “criticized
mainstream, established Democratic leaders as corporatists or too
close to neo-cons, and promoted Green Party and Democratic Socialist
themes.”

Hyping the reports, Virginia Senator Mark Warner, the top
Democrat on the Senate Intelligence Committee, gasped, “Incredible.
These bombshell reports demonstrate just how far Russia went to
exploit the fault lines of our society and divide Americans in an
attempt to undermine and manipulate our democracy.”

Just two days after the publication of the reports, the Times detailed
how New Knowledge had deliberately set up exactly the types of
“inauthentic” pages attributed to the Kremlin in its report on Russian
“meddling.”

And yet, the media continued to peddle the discredited anti-Russia
claims as good coin. In February 2019, for instance, NBC News
reported that Democratic presidential candidate Tulsi Gabbard, a critic
of American imperialist policy, was being backed by the Russians.

NBC reported that “experts who track websites and social media
linked to Russia have seen stirrings of a possible campaign of support
for Hawaii Democrat Tulsi Gabbard.” The “experts,” in this case,

© World Socialist Web Site


/en/articles/2020/05/15/assa-m15.html

were none other than New Knowledge.

Which brings us to the present day. Last week, the New York Times
published a front-page article alleging that “Russian intelligence
agencies have used alies and operatives to place articles, including
disinformation, into various fringe websites.”

Specificaly, it identified a website called peacedata.org and its
associated social media accounts as being a front group for the
“Kremlin-backed Internet Research Agency.”

The Times story was based largely on a report by Graphika, which,
aong with New Knowledge, was commissioned by the Senate
Intelligence Committee to report on Russian meddling in the 2016
election.

The lead author of the Graphika report cited last week by
the Times was Ben Nimmo, a former propagandist (the official term
was “press officer”) for NATO and a current fellow at the Atlantic
Council, a CIA/State Department front organization.

The report claimed that peacedata.org “amplified” leading left-wing
websites, including the World Socialist Web Ste, Mint Press News,
Common Dreams, the Intercept, and the Grey Zone.

It linked to an article from the WSWS (“Vindictive court rulings
prove British state wants Assange dead’) and noted that “the
operation had a clear preference for groups that identified with
socialism” and “opposed the mainstream Democratic Party, as
represented by Biden and Harris.”

The Times report continued: “[T]he decision to espouse progressive
positions and attack both center-left and right-wing politicians
indicates an attempt to woo more left-wing audiences for future
influence operations.”

New reports have claimed that in addition to republishing articles (in
the WSWS's case, without permission), peacedata.org solicited paid
contributions from freelance writers.

Unusually for “research” related to the intelligence agencies’ anti-
Russia narrative, the Graphika report actually goes into extensive
detail about the way peacedata.org operated, including theories that its
editors were, in fact, fake personas, whose photos were created
through artificial intelligence. It presents a plausible narrative that
peacedata.org was, in fact, afake site.

But what the report does not even attempt to do is prove that the site
was operated by the Internet Research Agency or any other
organization connected with the Russian state. It is ssimply asserted,
alegedly based on claims by the FBI (which have not been made
publicly), Twitter and Facebook.

In keeping with their role as mouthpieces for the intelligence
agencies, neither the Times nor the Guardian, NBC News nor any
other mainstream news outlet that has reported on the findings has
guestioned the veracity of the claims that peacedata.org was a front for
the Russian government.

The only concrete, demonstrable evidence of supposed “Russian
meddling” in US politics is the operation in the 2017 special election
for the US Senate seat for Alabama, cited above, which was actually a
false flag operation conducted by New Knowledge, the peer of
Graphikain producing the Senate I ntelligence Committee' s reports.

Which begs the question: Was peacedata.org set up in an operation
similar to the one run by New Knowledge, with the am of
discrediting left-wing political opposition as the Biden-Harris
campaign moves ever further to the right?

We do not know. Neither we nor the other left-wing sites we
contacted have any knowledge of this organization. Over the
weekend, peacedata.org shut down, and its website now carries only a

news story in Russian, a strange piece of evidence for the Kremlin's
top foreign propaganda team to leave behind.

The actual story behind peacedata.org may never be made public.
But it is clear the intelligence agencies' unsubstantiated allegations of
Russian meddling are being used to discredit mounting opposition to
capitalism and to establish a preemptive justification for intensifying
the campaign to censor the internet.

While the claims of New Knowledge, Crowdstrike and the like have
been exposed and debunked, these allegations have done real damage.
In response, Google initiated a system known as “project owl” to
blacklist and demote websites based on their political views,
predominantly affecting left-wing sites, while Facebook and Twitter
have removed accounts with millions of followers on the grounds that
they were “inauthentic.”

Reddit, meanwhile, has instituted blacklists on many of its most
popular forums, barring hundreds of thousands of Reddit users from
sharing or reading World Socialist Web Ste articles. These latest
unsubstantiated allegations will only accelerate the calls for internet
censorship.

Ultimately, the media’s claims about Russian meddling are aimed at
promoting an essentially conspiratorial narrative: That social
discontent in the United States is the result not of domestic socid
conditions but of the work of “outside agitators.” But amid the
greatest socia, economic and political crisis in a century, such
allegations lack the slightest credibility.

Even if Vladimir Putin set up not one but 100 left-wing websites or
if he had bought not $100,000 worth of ads but $100 million worth,
how would that compare to the effect on social consciousness that
nearly 200,000 people have been alowed to die in the COVID-19
pandemic, and that just three individuals control as much wealth as the
bottom half of the American population?

This type of reporting aims only to create a McCarthyite pretext to
attack and delegitimize oppositional publications, while intensifying
the military standoff between two countries armed with the world's
biggest nuclear arsenals. Millions understand that it is not the
Russianswho are“at it again,” but the New York Times.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

