World Socialist Web Site

WSWS.0rg

Corporate publications hostileto revelations
that CIA spied on Julian Assange and their

own journalists

Oscar Grenfell
21 September 2020

The response of the corporate media over the eleven months
since El Pais first revealed details of a vast spying operation
against WikiLeaks publisher Julian Assange, while he was a
United Nations-recognised political refugee in Ecuador’'s
London embassy, has been decidedly muted.

The initial El Pais article in October last year has been
followed by araft of damning information. This has established
that the surveillance, conducted by the UC Globa security
company in charge of managing security at the embassy,
included the illegal interception of Assange's conversations
with his lawyers, in a flagrant breach of attorney-client
privilege, menacing probesinto his partner and infant child, and
discussions about the possibility of kidnapping or even
poisoning the WikiL eaks founder.

The mechanisms of the surveillance, which likely involved
the US Centra Intelligence Agency (CIA), have also become
clearer. UC Global chief David Morales, it is alleged, entered
into a secret agreement with emissaries of US intelligence to
surveill Assange in 2015, and pass on al of the materia
gathered, in an operation that extended until March, 2018.

The statements of former UC Global employees, and
documentary evidence, have indicated that the security
company of Las Vegas casino mogul and leading Trump donor
Sheldon Adelson served as the middle-man between Morales
and US intelligence. The former Spanish navy marine turned
mercenary was raided and arrested by Spanish police late last
year, and faces the prospect of substantial criminal charges.

In other words, the apparent lack of media interest is not for
want of information, or because the unprecedented surveillance
of the world's most famous persecuted journalist is not
newsworthy. Rather, it is a continuation of the alignment of the
corporate media with the US-led vendetta against Assange,
bound up with their close ties to the intelligence agencies and
the official political parties that have spearheaded his
persecution, as well as their broader support for an agenda of
militarism and authoritarianism.

This was given striking confirmation in an article published
by investigative journalist Max Blumenthal on the Grayzone
website last Friday. Blumenthal’s detailed report was based on

the statements of an anonymous WikilL eaks source, along with
extensive comments from Stefania Maurizi, an Italian journalist
who has partnered with the media organisation for the past
decade. Hitherto unpublished communications from Morales
were also featured, further establishing his and UC Global’s
secret collaboration with US authorities.

Blumenthal noted the fact, already well-established, that the
UC Globa spying eventualy came to encompass al of
Assange's visitors. Among those targeted were Washington
Post national security reporter Ellen Nakashima, who visited
the embassy in December, 2017 to interview Assange, and
Lowell Bergman, who has worked for the New York Times and
PBS.

Nakashima was subjected to the “standard” UC Global
protocol for Assange's visitors. She was compelled to leave her
possessions at the front desk, and they were then rifled through
and photographed by its staff. This included taking details of
her phone, which would enable it to be hacked, and an
unsuccessful attempt by a UC Global employee to steal her
voice recorder.

What was new in Blumenthal’s article, but not surprising, is
that the Washington Post and other leading publications have
rebuffed requests that they publish information of the
espionage, which clearly constituted an attack on press freedom
and their own reporters, and have refused to join alega action
that Maurizi is seeking to launch in October. Blumenthal wrote:

Correspondents from a major US newspaper were
presented with detailed evidence of UC Global spying
on Assange and his associates, and documentation of
the firm's relationship with the CIA and Sheldon
Adelson, aWikiL eaks source told The Grayzone.

Not only were the reporters initially uninterested in
the spying scandal, the WikiLeaks source said one
correspondent justified the CIA’s surveillance on
national security grounds. “He said, well, that’s what an
intelligence service is supposed to [do],” the source
recalled, describing the experience as “ crazy.”

© World Socialist Web Site


https://thegrayzone.com/2020/09/18/mainstream-us-reporters-silent-spied-cia-contractor-assange/

Nakashima herself has never mentioned the spying publicly
or responded to multiple requests for comment about it from
Blumenthal and others. Maurizi, who was also extensively
spied on, explained that she had not received a positive reply
from a single corporate US reporter, who she has asked to join
aclass action to be filed in Spain’s National Court on behalf of
journalists who were caught in the dragnet. Nakashima ignored
her correspondence. Bergman said he was not interested.

Randy Credico, a US comedian, activist and WikiLeaks
supporter, recounted a similar response, telling Blumenthal that
he “went to everybody,” with information about the
surveillance, which he was a so subjected to.

“1 went to MSNBC, to the Wall Sreet Journal, CNN,
to journalists | knew, and | couldn't get anyone
interested. | mean, all these reporters hate Trump, and
here you had [US Secretary of State] Pompeo and
Sheldon Adelson, the guy who finances Trump,
breaking the law. Y ou would think this would be a big
deal to these lean forward progressives. And they
haven’t said shit. It's appalling that they haven't come
forward and said something about this.”

The Grayzone report points to some of the obvious reasons
for the hostility of corporate publications to any exposure of the
CIA’s activities. The Washington Post, for instance, is owned
by Amazon, which has multi-billion dollar contracts with the
Pentagon. Nakashima, when she visited Assange, listed her
employer, not as the Washington Post, but as “ Amazon.”

The major publications, moreover, including the New York
Times, function as the public mouthpieces of the intelligence
agencies. Press releases from the CIA are published almost
verbatim, while the word of “unnamed intelligence officials,”
whose unsubstantiated assertions fill so much column space, is
treated as the gospel truth.

These publications, moreover, have for over a decade
repeated the lies and slanders concocted by the intelligence
agencies to undermine support for Assange and WikiL eaks.

This has included the endless promotion of the bogus
Swedish investigation into allegations of sexual misconduct
against Assange, the “preliminary” stage of which was
discontinued for the third and final time last year because of the
absence of any evidence, without Assange ever having been
charged with a crime. Also notable has been the immense
coverage devoted to the discredited conspiracy theory that
WikiLeaks 2016 exposure of gross corruption on the part of
the Democratic National Committee was the product of some
sort of “Russian plot.”

In every instance, the aim has been to poison public opinion
against Assange, and divert attention away from the war
crimes, diplomatic conspiracies and political abuses that

WikiLeaks has exposed. The fact that Assange was the victim
of a massive US government spying operation, which violated
innumerable international laws and domestic legislation across
multiple jurisdictions, simply does not suit the official
narrative.

There may be additional reasons for the reticence of the
corporate publications, however. Many of them featured
material from surveillance inside the embassy, before UC
Global’ s operations became public knowledge last year.

Footage of what appeared to be the sole occasion that
Assange momentarily stood on a skateboard was aired ad
nauseum after his expulsion from the Ecuadorian embassy and
brutal arrest by the British police. This served to justify the
absurd claim that the Ecuadorian government had illegally
revoked Assange's asylum because he was a “bad house
guest,” and not because it was one of the conditions for
massive international loans and closer ties with the US.

The skateboard footage, and other films aimed at degrading
Assange, were probably shot with UC Global cameras. While it
islikely the material was leaked by the new Ecuadorian regime
of President Lenin Moreno, to justify its attack on Assange, it is
doubtful that the CIA would have objected.

The question inevitably arises: is it plausible that al of the
major corporate publications, and their staff, who enjoy the
closest relations with the US intelligence agencies and have
participated with glee in the campaign against Assange, did not
know of the UC Global spying as it was occurring? And if they
did, but chose not to report it at the time, does that not make
them complicit in mgor attacks on press freedom and the
institution of political asylum, which is protected by
international law?

Meanwhile, Blumenthal’s article put paid to UC Global head
Moraes lame denias that he was working for US intelligence.
For instance it cites messages from Morales to his employees,
informing them in May 2017, that he was travelling to Miami
to provide “the agency of the stars and stripes” with a budget
for the instalation of more sophisticated surveillance
equipment to spy on Assange.

Morales, apparently in reference to his ultimate employer,
posted cartoons of US President Donald Trump in response to
further inquiries from UC Global staff.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit;

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

