
World Socialist Web Site wsws.org

UK’s Johnson government looking to appoint
cronies to BBC and press regulator
Paul Bond
18 October 2020

   Boris Johnson’s Conservative government is pressing
ahead with plans to appoint Thatcherite journalists to leading
roles in the British Broadcasting Corporation (BBC) and
press regulator Ofcom (the Office of Communications). A
source close to Johnson said, “the prime minister [is] putting
allies in key positions.”
   The moves highlight the continued lurch to the right by the
British ruling class and reveal the class interests represented
by the British media. The British bourgeoisie can no longer
tolerate even the illusion of impartial state broadcasting it
has historically cultivated at the BBC.
   Next February, Sir David Clementi steps down as
chairman of the BBC Board. Although the post is supposed
to be advertised and open to applicants, Johnson’s
“preferred candidate” was announced as Charles Moore,
former editor of the right-wing broadsheet the Daily
Telegraph and a biographer of Margaret Thatcher.
   When Moore withdrew from consideration, the
government was reported to be looking to Robbie Gibb, a
former Downing Street communications director and the
brother of schools minister Nick Gibb.
   Since February, the government has also reportedly been
in discussion with Paul Dacre about becoming the next
chairman of Ofcom. Dacre, the former editor of the Daily
Mail, is currently on the board of Mail publisher Associated
Newspapers.
   The BBC Board was created in 2017, with Clementi as its
first chair. It took over from the BBC Trust, created in 2007
by Tony Blair’s Labour government to replace the
Corporation’s Board of Governors. The Trust was
developed in response to the Hutton Inquiry into the death of
United Nations weapons inspector and whistleblower, Dr
David Kelly.
   In 2003, Kelly was named as the source for then BBC
journalist Andrew Gilligan’s assertion that the government
had “sexed up” its Iraq dossier to legitimise a pre-emptive
war of aggression against Iraq. The furore threatened to
confirm that Blair and his government were guilty of war
crimes, and Kelly was found dead near his home.

   The Hutton inquiry was strictly limited to the
circumstances of Kelly’s death to prevent any examination
of the spurious case made for war. Hutton’s final report
exonerated the government of responsibility for Kelly’s
death and made the BBC responsible for disclosing the
information in the first place. Establishing the Trust was part
of an implementation of cuts and an overhaul of public
broadcasting.
   There is growing hostility within ruling circles to the BBC,
the official voice of the British bourgeoisie at home and
abroad. This role has required a semblance of political
neutrality while always circulating the views of British
capital. It was given the role in 1927, in recognition of its
services to the state during the 1926 General Strike. While
some Tories wanted it commandeered, General Manager
John Reith (later Lord Reith) sought to use the illusion of
impartiality to the same ends, writing that the government
“know that they can trust us not to be really impartial.”
   The BBC’s carefully constructed fiction of impartiality
has been described by its own official historian as the
invention of “modern propaganda in its British form.”
   Even given these restrictions, the broadcaster has been
popularly seen as having a mission to be impartial, as could
be seen recently from the denunciations of pro-Tory bias
during the 2019 general election. Clementi has played on
that. Speaking of Moore, he cautioned, “Impartiality starts at
the top of the organisation… If the candidate comes from that
sort of background, he or she will have to demonstrate to
you that they have left those strong political views at the
door.”
   This is no longer accepted, however. Conservative
governments of the 1980s/90s, and their Thatcherite heirs in
Blair’s New Labour, wanted more open support for their
anti-democratic and repressive measures from the BBC and
less airing of dissent and criticism. Tory backbenchers called
it the “Bolshevik Broadcasting Corporation,” and Norman
Tebbitt’s pursuit of the BBC over its coverage of the 1986
US bombing of Libya was so “obsessive” that Thatcher had
to be advised to rein him in.

© World Socialist Web Site

/en/articles/2004/12/bbc-d23.html
/en/articles/2004/12/bbc-d23.html
/en/articles/2019/12/23/theb-d23.html
/en/articles/2019/12/23/theb-d23.html


   The BBC’s survival as a “nationalised” state broadcaster
was also unsatisfactory for free marketeers courting the
private media, above all in Rupert Murdoch’s global
broadcasting empire. In 1982, the government even
established Channel 4 as a state-owned, quasi-independent
commercial rival. But this arrangement is also running its
course. Channel 4 journalists have been denied interview
access, as part of the government’s adoption of the Trump
playbook on press restriction. Culture Minister John
Whittingdale recently suggested Channel 4 might be sold.
   In a 2007 lecture, Dacre spoke of a “subsidariat” of parts
of the media which would not survive in the open market.
He insisted that the BBC was distorting the media
marketplace.
   The BBC is currently funded by a licence fee, with
Johnson keen to decriminalise its non-payment. In a move
towards privatisation, there have been repeated calls for
moving to a subscription model when the current funding
arrangement expires in 2027.
   Appointing reliable cronies to govern and monitor the
BBC will discredit the broadcaster further. Tim Davie,
recently appointed as the BBC’s Director-General (DG)
from a career in marketing, stood as a Conservative council
candidate in Hammersmith in 1993 and 1994, and was
deputy chairman of his local Conservative Party. Taking
over, Davie said the BBC had “no inalienable right to exist.”
He opposes the subscription model but suggested axing
output by up to one-fifth, cutting channels and slashing the
BBC’s budget.
   Moore’s refusing the offered position will be a
disappointment to Johnson, but the fact that he was proposed
is telling as to the government’s general direction of travel
as it seeks to “complete the Thatcher revolution.” In August,
when he was being approached about the BBC post, Moore
was part of an orchestrated press attack on Public Health
England (PHE) to blame it exclusively for the government’s
murderous policies during the pandemic. Its main objective
was accelerating the privatisation of the National Health
Service (NHS). In April he wrote a Telegraph op ed
claiming, “The inflexibility of our lumbering NHS is why
the country has had to shut down.” Complaining that the
NHS and PHE were reluctant “to look outside their own
spheres for help,” he denounced the NHS for “a culture
almost proudly hostile to the private sector and mistrustful of
independent academic work.”
   Moore has also repeatedly attacked the BBC. An opponent
of the licence fee, he was fined £262 in 2010 for not having
one.
   The Blairite BBC Trust came under immediate attack from
David Cameron’s Tory-Liberal Democrat coalition of 2010,
which wanted to impose management changes when the

Trust’s charter ended in 2017. A 2016 review—led by
Clementi—called for its replacement in order to give the BBC
“no hiding place.” Clementi advised that regulatory
oversight be transferred to another creation of the Blair
government, Ofcom.
   Ofcom was formed in 2001 as a merger of regulatory
bodies, primarily for the commercial regulation of newly
emerging digital channels. Dacre said it represented
“everything that was so sickening about the abuse of
patronage” under Blair. Following the tabloid phone-hacking
scandal, wider press regulation was brought under Ofcom’s
remit. What this meant in practice can be seen by the rapid
rehabilitation of Murdoch and his empire following their
whitewashing at the Leveson inquiry into phone-hacking.
Companies responsible for hacking the phones of celebrities
and of murder victims were given carte blanche to carry on
spewing out filth.
   Ofcom is now seen as a way of controlling the BBC. As
Secretary of State for Digital, Culture, Media and Sport
Oliver Dowden explained, the government was looking for
“a strong, big person” to hold the BBC to account.
   Dacre has described the BBC as being “in every corpuscle
of its corporate body, against the values of conservatism,
with a small ‘c,’ which, I would argue, just happens to be
the values held by millions of Britons.” He accused it of “a
kind of ‘cultural Marxism’ in which it tries to undermine
that conservative society by turning all its values on their
heads.”
   In 2007, he denounced Cameron’s “sidelining of
Thatcherism” and “banishing… all talk of lower taxes, lower
immigration and Euroscepticism” as “part of the Tories’
blood sacrifice to the BBC god.”
   It is striking that the crisis for the BBC has coincided with
the relaunch of the World Socialist Web Site. That the ruling
class is now determined to destroy even the pretence of
impartiality in its media confirms the real significance of the
WSWS as the necessary political voice of the international
working class, reporting daily on the criminal actions of
British and world imperialism and the struggles of the
working class, and acting as the global champion of
socialism.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

/en/articles/2020/02/08/medi-f08.html
/en/articles/2020/02/08/medi-f08.html
/en/articles/2020/08/20/pubh-a20.html
/en/topics/mediaCategory/murdoch
/en/topics/mediaCategory/murdoch
/en/articles/2016/12/31/murd-d31.html
/en/articles/2016/12/31/murd-d31.html
/en/special/pages/welcoming-relaunch-wsws-online-rally.html
http://www.tcpdf.org

