
World Socialist Web Site wsws.org

The case of Nemi El-Hassan: German
television channel sacks critical journalist
Sybille Fuchs
29 November 2021

   The case of Nemi El-Hassan exemplifies how Germany’s ruling circles
utilise the extreme right to silence leftist opinion and suppress any
criticism of their own politics.
    The 28-year-old journalist and doctor of Palestinian origin was lined up
to present the science programme “Quarks” on the public TV channel
Westdeutscher Rundfunk (WDR) but was sacked before her work had
even begun. The reason given was completely unfounded accusations of
anti-Semitism, first raised by far-rightists with proven links to Germany’s
domestic intelligence agency (the Office for the Protection of the
Constitution). These false accusations were then blown up out of all
proportion by the country’s leading gutter press organ, the Bild
newspaper.
   Despite the support of hundreds of celebrities, including the former
Israeli ambassador to Germany, Avi Primor, and the renowned historian
and anti-Semitism expert Moshe Zimmermann, nothing could save El-
Hassan. On November 2, WDR finally broke off all negotiations with her.

Nemi El-Hassan’s reporting: “quick-witted, confrontational,
fearless”

   El-Hassan has proven herself to be a courageous journalist, writing
articles for leading German newspapers on the rise of the far right and
xenophobia. She has also contributed to the television program
“Frontal21” and, since 2013, has been involved in the YouTube channel
“Dattelträger,” which targets anti-Muslim prejudice using satirical videos.
She has received numerous prizes and awards for her work.
   She hosted the programme “Jäger und Sammler” (Hunters and
Collectors), which deals with socially relevant topics. One contribution
dealt with a far-right rock concert in July 2017, when 6,000 neo-fascists
from all over Europe gathered in the small town of Themar in the East
German state of Thuringia. El-Hassan, who still wore a headscarf at that
time, spoke with and confronted the organiser of the concert, Tommy
Frenck, a former candidate for the fascist German National Democratic
Party (NPD). Although she no longer wears a headscarf, she is invariably
portrayed wearing one by right-wing media outlets.
   For her intervention at the far-right concert, she was awarded the
European CIVIS Online Media Prize. The jury’s statement read: “The
reporter courageously went into the crowd and quizzed members of the far-
right milieu in a manner that was quick-witted, confrontational and
fearless. The rhetorical patterns of the neo-Nazis become clear. An
outstanding journalistic achievement—superbly realised visually.”
   When it became known that El-Hassan was going to be employed by
WDR, it was far-right bloggers, of all people, who accused her of “anti-
Semitism.” The accusation is based on a seven-year-old video, dating
from Israel’s invasion of Gaza, which claimed the lives of over 1,000

Palestinians. The video features El-Hassan as a young woman taking part
in the Al-Kuds march in Berlin. In that year, 2014, Al-Kuds Day,
(“international Jerusalem Day”) was directed against the assault launched
against Palestinians in Gaza. Anti-Israeli slogans were shouted at the
demonstration and symbols of the pro-Iranian Hezbollah movement were
on display.
    The media outlet Zeit Online conclusively demonstrated that the
accusations of anti-Semitism against El-Hassan stemmed from far-right
circles with links to the xenophobic Alternative for Germany (AfD). The
anti-Muslim activist Irfan Peci published footage of the Al-Kuds march on
October 9 and was jubilant when the Bild newspaper picked up the story a
month later.
   Peci, who is 31, worked for the Office for the Protection of the
Constitution (BfV) for a long time. As an adolescent, Peci, the son of a
Bosnian immigrant family, had joined the terrorist organisation Al Qaeda
and became its leading voice in Germany. After his arrest, he was
recruited by the BfV as an undercover agent to spy on Islamists. Since his
exposure as a BfV agent, Peci has operated as a self-proclaimed “Islamist
hunter” with extensive links to Germany’s far-right milieu.
   The latter deliberately use the accusation of anti-Semitism to
discriminate against Muslims. When the far-right elements linked to Peci
celebrated their success on the internet following El-Hassan’s sacking by
WDR, one of them noted that exploiting the “Jewish issue” was a
particularly effective instrument.
    Although launched by the far right, the accusations against El-Hassan
were eagerly picked up by the Bild newspaper and supplemented with
further allegations in an initial article on September 13. As El-Hassan
herself notes: the newspaper linked “video snippets taken out of context
from an oral contribution, which I recorded years ago on behalf of the
Federal Agency for Civic Education, and in which I—supplemented by
scientific Islamic sources—explained my understanding of the term
‘jihad.’ An editorially approved contribution, it should be noted, [that
was] supervised by one of Germany’s most renowned Islamic scholars.”
   On the same day, the AfD published a press release in which the party’s
deputy spokesperson Beatrix von Storch denounced El-Hassan as a
“virulent Islamist and Jew-hater” and “terrorist sympathiser.”
    The claims were immediately taken up by leading German language
newspapers, including the Frankfurter Allgemeine Zeitung and the Neue
Zürcher Zeitung. The latter ran the headline: “When it comes to Muslims
who hate Jews— it’s not taken too seriously in Germany.”
   El-Hassan has publicly distanced herself from her participation in the
2014 Al-Kuds march and apologised for her behaviour at the time. She
has also repeatedly affirmed that she does not question Israel’s right to
exist, but this did not prevent WDR from taking action against her. The
station does not tolerate any form of anti-Semitism, it said in a statement.
It was prepared to check whether she could work on the programme as an
author, but she could not appear in front of camera.
   Discussions followed in the station’s committees and in the

© World Socialist Web Site



broadcasting council, while the mainstream media used the “anti-
Semitism” accusation to whip up sentiments against El-Hassan. Prominent
journalist Jochen Bittner hypocritically warned that one should not “judge
too harshly,” while going on to doubt the credibility of her apology and
stressing on German radio that WDR’s decision was correct.
   Finally, more “anti-Semitism” accusations were dug up against El-
Hassan. She was accused of “liking” anti-Semitic postings on social
networks—postings that she subsequently deleted.
   The new accusations referred to postings calling for a boycott of goods
from settlements in the occupied Palestinian territories—i.e., trade which
the European Union considers to be impermissible—as well as postings
dealing with the escape of six imprisoned Palestinians from an Israeli
maximum-security prison. El-Hassan explained that it was not clear why
they were in prison in the first place. Her comments were deliberately
ignored in order to accuse her of “encouraging acts of violence.”
   Although El-Hassan has publicly, unequivocally and repeatedly rejected
all forms of anti-Semitism, the right-wing media and representatives of
Jewish associations maintained their offensive, demanding that WDR end
its cooperation with the journalist. WDR dutifully obeyed on November 2.

Personal statement

    On the same day, El-Hassan presented her side of the case in a guest
article for the Berliner Zeitung. Under the title “I am a Palestinian—deal
with it!” she described the nightmare she had gone through during the past
weeks: “One learns that the effectiveness of one’s own actions and thus
one’s influence on decisive events is null and void. A loss of control that
is brutal in its absoluteness. That’s how it feels when the Bild newspaper
makes it its business to publicly demolish you.”
   At the same time, she made clear she would not back down: “I am not
what they want to make me into, nor am I a helpless victim. I have a
voice. And I will use the opportunity to make my point of view known,
along with everybody else.”
   In the article, she details the campaign against her and describes her
personal and family history as well as the fate of her close relatives in
Palestine and Lebanon: “My family history is closely connected to the
history of the state of Israel. My grandmother had to flee several times
when Israel came into being. The village where my father was born no
longer exists. My mother was shot as a teenager by Israeli soldiers in the
narrow streets of her home village in southern Lebanon ...”
   On the day the article appeared, WDR finally terminated its cooperation
with her. The perfidious reason given was that the controversy
surrounding her had led to an “inappropriate politicisation of the
renowned science programme.” WDR thus blames the victim of a
campaign for which the broadcaster shares responsibility.
    The Berliner Zeitung and Die Zeit also report that in its meetings with
the young journalist, WDR apparently asked questions that were not only
insensitive and in bad taste, but also violated Germany’s labour laws.
According to a transcript, El-Hassan was allegedly asked: “Do you pray
and if so, how often? Do you observe fasting? Is your grandmother’s
flight a topic at family gatherings?”

Support for El-Hassan

   The journalist was able, however, to win the support of prominent
figures, including Jewish intellectuals, who demanded she be treated

fairly. Hundreds of academics, authors and cultural workers signed an
open letter, including the winner of the Peace Prize of the German Book
Trade, Caroline Emcke, and the well-known pianist Igor Levit.
   The open letter reads: “We are appalled by the defamatory and
denunciatory way in which this discussion is being conducted.” It
continues, “Nemi El-Hassan has become a target for hate and incitement
because of her Palestinian origin and Muslim identity.” The signatories
state that the campaign against El-Hassan has “racist undertones”.
   One of the first signatories of the Open Letter was Ralf Michaels,
director of the Max Planck Institute for Comparative and International
Private Law in Hamburg. Michaels pointed out that El-Hassan has been
treated in a very unfair manner. At no point was it made clear that the
demonstration took place in 2014 at the time of the Gaza war, “when
emotions were running high everywhere.” At that time El-Hassan had
written articles in favour of rapprochement, reconciliation and against
violence—which were also not reported. In addition, journalistic
contributions in which she clearly argued against anti-Semitism were
suppressed. El-Hassan had won media prizes for these essays.
    The Jewish journalist Jochanan Shelliem stated that there was a
concerted campaign behind the claims of anti-Semitism levelled against El-
Hassan and other media professionals. Shelliem commented in
@mediasres, an online German newspaper, that women journalists like
her were being increasingly discriminated against. The Springer printing
house, which publishes Bild, evidently sought to cover over “any visible
brown stains on its own shirt.”
   The historian Moshe Zimmermann and Israel’s ex-ambassador to
Germany, Avi Primor, wrote a joint statement defending the journalist
against accusations of anti-Semitism and declaring WDR’s treatment of
her “to be illegitimate.”

A right-wing shift in the media

    At the same time, the decision made by WDR has won the approval of
most German media outlets. The Süddeutsche Zeitung, for example,
commented that every line in El-Hassan’s guest article for the Berliner
Zeitung showed “why it was correct that Nemi El-Hassan should not
become the face of a public service programme.”
   The SZ argued that the justified reason for her dismissal was not the
accusations of anti-Semitism, but rather a “fundamental misunderstanding
of what journalism is. While the private person is quite entitled to their
point of view, and activists obliged to defend their point of view, it is the
journalist’s job to recognise that their standpoint is not necessarily shared
by all. El-Hassan fails to do this in every line. She suppresses the fact that
there are all manner of alternatives.”
   This comment sheds light on a fatal misunderstanding of the role of
journalists that has recently become increasingly apparent in the media,
especially on the WDR. What is demanded and promoted as seemingly
“objective” reporting is in fact increasingly geared to the wishes and
needs of the ruling class. Any criticism of the latter is no longer permitted.
   The fact that this attitude is becoming more and more dominant on the
WDR is connected not least to the appointment in May this year of the
right-wing conservative Christine Strobl to head the ARD. The WDR
produces about one quarter of programs for the ARD, Germany’s leading
public service channel. Christine Strobl is the daughter of CDU grandee
and Bundestag president Wolfgang Schäuble and the wife of Baden-
Württemberg’s Interior Minister Thomas Strobl. She has introduced
significant changes since taking over the ARD.
   Christine Strobl’s close links to the CDU leadership and right-wing
ruling circles is part of the transformation of the ARD, described in the

© World Socialist Web Site



1970s as “red radio,” into a state broadcaster, increasingly susceptible to
pressure from right-wing politicians while disseminating right-wing
propaganda.
    El-Hassan writes in her article in the Berliner Zeitung that “certain
topics were never openly negotiated”: “There was no honest discussion on
how to distinguish anti-Semitism from positions which are critical of
Israel. Or what Germany’s responsibility is towards human rights
violations in Israel/Palestine.” The journalist correctly warns that the
behaviour of WDR “has opened the door wide open for future
campaigns.”
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

http://www.tcpdf.org

