
World Socialist Web Site wsws.org

Australian Broadcasting Corporation’s
“Four Corners” promotes scare campaign
over China-Solomon Islands ties
Patrick O’Connor
7 August 2022

   The Australian Broadcasting Corporation’s (ABC)
flagship current affairs program “Four Corners” last
Monday purported to review recent developments in
relations between China and Solomon Islands, while
echoing US and Australian government propaganda
over the impoverished island state.
   As it professed to expose foreign interference in
Solomon Islands’ politics, the broadcast made no
mention whatsoever of the most blatant violations of
the country’s sovereignty—US funding and political
support for violent separatist organisations in the
province of Malaita, together with Washington’s
threats to invade the country if it houses a Chinese
military base. Remarkably, the United States was not
once mentioned in the 45-minute program.
   The broadcast, titled “Pacific Capture: How Chinese
money is buying the Solomons,” portrayed Beijing’s
aid and investments in the Pacific country in the darkest
light.
   Donations of a fleet of fishing motorboats, rubbish
trucks, and a sports stadium, and investments in mobile
phone towers, were all cast as mechanisms to expand
Chinese influence. In areas including Latin America
and Africa, this is a familiar line of the western media.
Neglect and exploitation as orchestrated by the old
imperialist powers is regarded as the normal state of
affairs, with any Chinese aid and investment, however
limited, portrayed as an intrusion into otherwise idyllic
relations between the advanced capitalist countries and
the former colonial world.
   The responsibility of Australian imperialism for
Solomon Islands’ poverty and underdevelopment was
nowhere acknowledged.
   After achieving formal independence from Britain in

1978, Solomon Islands’ political system and economy
were heavily influenced by Australia. Canberra
launched a neo-colonial takeover of the country
between 2003 and 2017, spending $2.6 billion on the
Regional Assistance Mission to Solomon Islands
(RAMSI). The vast majority of this money went to
police, security, and Australian companies and
consultants. Virtually nothing was spent on health,
education, and other basic services—a fact again not
raised by “Four Corners” as it blamed Prime Minister
Manasseh Sogavare for shortages of basic supplies in
Honiara’s hospital.
   One of the central aims of the program was to portray
Sogavare as personally corrupt.
   Ruth Liloqula of Transparency International Solomon
Islands provided extensive comments denouncing the
prime minister. “Four Corners” did not report the
conflict of interest issues involved in her position.
   Transparency International is provided with millions
of dollars annually by government agencies around the
world, including Australia’s Department of Foreign
Affairs and Trade. Moreover, Liloqula has personal ties
with Australian interests in Solomon Islands, receiving
a prominent award from RAMSI in 2012 and
previously working for Australian mining company
Allied Gold, when it operated the lucrative Gold Ridge
mining site.
   In the “Four Corners” story, Liloqula notably blamed
Sogavare for the violent coup attempt against his own
government in November last year. She insisted that
had the prime minister met with the forces seeking his
overthrow, the three days of arson and looting would
not have occurred.
   This absurd narrative served to divert any reporting

© World Socialist Web Site



on the forces actually responsible for the failed coup
attempt—violent Malaitan separatists enjoying US
backing. The rioters were led by a now proscribed
organisation called Malaita for Democracy (M4D),
which is closely aligned with Malaitan Premier Daniel
Suidani. He has received tens of millions in direct US
aid, a payoff for his illegal maintenance of ties with
Taiwan, in defiance of the country’s 2019 diplomatic
switch to China.
   US personnel are on the ground in Malaita, backing
his administration and its supporters. In January 2020,
for example, officials with the International Republican
Institute (IRI), an organisation with close ties to the US
intelligence agencies, met with Knoxly Atu, leader of
M4D. Atu has since been arrested for his role in the
November riots, and is awaiting trial. In 2020,
however, the Solomon Star reported that IRI program
officer Clare Hubbard said that her organisation “truly
appreciates the efforts of the M4D advocating on behalf
of the people and wish to encourage M4D to continue
its good work.”
   Another glaring omission from the “Four Corners”
program was the Australian government campaign
against Sogavare’s 2006–2007 government. After he
was perceived to be a threat to RAMSI, Sogavare was
targeted for removal in that period. “Four Corners”
briefly reported one incident, the Australian Federal
Police raid on the prime minister’s office in October
2006, but failed to place this in the context of the series
of lawless provocations that Canberra orchestrated to
destabilise the Solomons’ government.
   This included a ruthless witch hunt against then
Solomon Islands’ attorney general Julian Moti.
Australia’s senior diplomat in Honiara dredged up false
and long discredited sexual assault allegations, and
authorities then abused Australian extra-territorial laws
for child sex tourism to demand Moti’s extradition.
This culminated in Australian police orchestrating
Moti’s illegal rendition to Australia in December 2007.
   The case was thrown out in a damning High Court
ruling four years later, and the Australian government
was compelled to issue an apology to the international
lawyer and pay him compensation (see: “Australian
High Court blocks frame-up charges against Moti”).
   That none of these facts were mentioned by “Four
Corners” broadcast reflects the program’s political
agenda.

   Basic context to multiple issues was not provided.
This included the issue of the Sogavare government’s
constituency fund payments to its parliamentarians.
Chinese financing of these payments was portrayed as
conclusive evidence of corruption—though unreported
was Sogavare’s pledge to end the constituency fund
system, as well as the history of these payments.
Taiwan invented the mechanism of directly financing
government members and for years, including during
the RAMSI period, used the monies to ensure that
Taiwanese logging companies encountered no obstacles
to their predatory activities.
   The conclusion of the “Four Corners” program left
little doubt that it was aimed at helping prepare for a
potential repeat of the RAMSI intervention.
   In 2003, the neo-colonial operation was justified on
the basis that Solomon Islands was a “failed state.” The
ABC broadcast ended with opposition parliamentarian
Silas Tausinga saying the country had become a
“banana republic.” “Four Corners” reporter Angus
Grigg asked if Solomon Islands was a “failed state,”
and Tausinga replied, “We’re pretty much heading in
that direction. Given the amount of foreign forces that
was in the country, you could almost suggest that we
are pretty much on the road to a failed state.”
   The ABC and its “Four Corners” have a long record
of promoting Australian government provocations in
the South Pacific and South East Asia. In 2006, a lurid
“Four Corners” program slandered then Timorese
Prime Minister Mari Alkatiri, bolstering Canberra’s
drive to remove him and his Fretilin administration
from office (see: “Australian government’s role in
ousting East Timor’s prime minister Alkatiri”). In the
Solomons now, the ABC is reprising its role as
propaganda outlet for Australian imperialism just as the
US is ratcheting up its war preparations against China.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

/en/articles/2011/12/moti-d08.html
/en/articles/2011/12/moti-d08.html
/en/articles/2006/09/etim-s20.html
/en/articles/2006/09/etim-s20.html
http://www.tcpdf.org

