World Socialist Web Site

WSWS.0rg

Fox Corp. to pay $787.5 million for pushing

Trump election lies

Patrick Martin
19 April 2023

Fox Corp., the corporate owner of Fox News, agreed
Tuesday to pay Dominion Voting Systems $787.5
million to settle a lawsuit triggered by the broadcast on
a massive scade of danders claming that the
company’s voting machines had switched votes from
Donald Trump to Joe Biden in the 2020 election.

The settlement was the largest ever in a US lawsuit
for defamation and comes to nearly 10 times the market
value of Dominion, one of the main manufacturers of
voting machines for US elections. The $787.5 million
is nearly equal to the total assets under management of
the comparatively small hedge fund that owns
Dominion.

The lies about Dominion were one of the central
pillars of the “stolen election” propaganda campaign
launched by Trump and his political entourage after his
defeat in the 2020 election. Trump lawyers Rudy
Giuliani and Sidney Powell were repeatedly given
platforms by Fox hosts like Sean Hannity, Tucker
Carlson and Laura Ingraham to spout their false claims
against Dominion.

This campaign culminated in the organized assault on
the US Capitol on January 6, 2021, when a mob
summoned to Washington by Trump marched from the
White House and stormed the building, blocking for
many hours the congressional vote to certify the
Electoral College result showing Biden’s victory over
Trump by amargin of 306 to 232.

Fox’s role in encouraging and inciting the first-ever
attempt to overturn the result of a US election by force
was not an issue in the lawsuit, but it shapes the
response of both the corporate media and the political
establishment. 1t no doubt contributed to the decision
by Rupert Murdoch and his inner circle to settle rather
than continue to fight a lawsuit they had bitterly
contested right up to the day when opening arguments

were to be presented to a Delaware jury.

By settling, whatever the cost, Murdoch and his Fox
News underlings avoided being put on the witness
stand and compelled to give testimony that might go
even further in exposing the inner workings of the
principal media organ of the fascist right in America
They had dready given sworn depositions to
Dominion, but testifying in open court with massive
media attention could have led to even more damaging
revelations.

Murdoch and other top aides, as well as Carlson,
Hannity, Ingraham and other fascistic “hosts,” had
already admitted that there was no evidence to support
Trump’s clams of a stolen election, and that they did
not believe these claims during the period, from
November 2020 through January 2021, when Fox
programs were providing a platform for the non-stop
propagation of these claims.

The initial attempt by Murdoch to suggest an arms-
length relationship with Fox News programming
decisions—despite the fact that his son Lachlan is the
Fox Corp. CEO—was blown up by the release of emails
and other messages in which Murdoch complained
about the lack of evidence underlying the “stolen
election” lies, but then gave permission for them to
continue.

In sum, the settlement with Dominion amounts to an
admission by the single largest US media empire that it
systematically broadcast false statements about the
2020 elections, week after week, knowing that they
were false. The obvious conclusion is that similar
deliberate and massive lies are being broadcast today
by the corporate media, not just about the 2020
elections, and not just by Fox News.

The settlement does not end the legal proceedings
against Fox and other Trump allies relating to the

© World Socialist Web Site



election lies. Dominion is also suing Newsmax and One
America Network, right-wing media rivals of Fox
whose ratings increases were a concern to Fox
executives in the aftermath of the 2020 election. It is
also suing severa of the most aggressive proponents of
the slander campaign over “vote-switching,” including
Mike Lindell, CEO of MyPillow, and Trump lawyers
Rudy Giuliani and Sidney Powell.

A second voting machines company, Smartmatic, is
aso suing Fox over the same lies on the same
broadcasts, seeking damages of $2.7 hbillion. Its suit
was filed later and in New York courts, where it is
moving to trial far more slowly. Smartmatic can use al
the sworn depositions and court findings in the
Dominion case as part of its suit.

The Fox News Network announcement of the
settlement was brief, but packed with more lies and half-
truths: “We are pleased to have reached a settlement of
our dispute with Dominion Voting Systems. We
acknowledge the Court’s rulings finding certain claims
about Dominion to be false. This settlement reflects
FOX’s continued commitment to the highest
journalistic standards. We are hopeful that our decision
to resolve this dispute with Dominion amicably, instead
of the acrimony of adivisive trial, alows the country to
move forward from these issues’ [italics added].

The italicized sentence is the critical one. Fox does
not even admit publicly that the claims that Dominion
voting machines rigged the election were false, only
that the court ruled that to be so (which could be
challenged later). It does not say who made those
“certain clams,” which were initiated by the Trump
campaign but then voiced by Fox hosts and on Fox
“news’ broadcasts.

The stage for the settlement was set by the ruling
issued by Superior Court Judge Eric M. Davis on
March 22, which granted summary judgment to
Dominion on the question of defamation—meaning that
Fox could not argue that there was any truth to the
clams of vote-switching—and on the question of
publication—that Fox News Network, not only its show
hosts, were responsible for the false statements, and
that Fox Corp. and Rupert Murdoch, not just Fox News
Network, shared this responsibility.

The company thus faced the prospect of going to trial
in front of a jury in Delaware, Biden's home state,
deprived of its arsenal of legalistic smears and

diversions, with a judge who had repeatedly indicated
his determination to compel in-person testimony by
Murdoch and other top company officias and on-
camera personalities.

In the end, the payout was less than one-fourth of the
$4.1 billion in cash-on-hand for the giant media
corporation, whose annua revenues approached $19
billion last year. Fox’s stock was down only slightly
Wednesday, with Wall Street apparently agreeing that
settling was cheaper than the continuing damage from
the publicity over the case. One analyst cited in the
media wrote, “it isn't clear there has been much, if any,
impact of these lawsuits on Fox News's viewership and
business,” and concluded, “The network remains a key
growth driver for the overall company.”

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

