
World Socialist Web Site wsws.org

Intensifying witch hunt over Radio New
Zealand’s “pro-Kremlin” Ukraine war
reports
John Braddock
16 June 2023

   Last Thursday the board of the state-owned broadcaster Radio
NZ (RNZ) announced a three-person panel had been appointed
to review the station’s editorial processes after it had published
at least 16 stories about the Ukraine war falsely deemed to have
had pro-Russian, or “pro-Kremlin,” edits.
   The panel includes media law expert Willy Akel as chair,
Linda Clark, a former journalist and media law expert and Alan
Sunderland, the former director of editorial standards at ABC
News in Australia.
   The board chairman, Jim Mather said the members boast a
“long history of editorial and legal expertise.” The terms of
reference will allow for “rigorous scrutiny” of the
broadcaster’s “editorial factors and processes” that saw a staff
journalist make “inappropriate” changes to Reuters and BBC
reports, going back to last year.
   The edits in question, far from being “pro-Russian,” in fact
insert some rare uncomfortable truths in otherwise wall-to-wall
barrage of pro-war propaganda which dominates the country’s
jingoistic media. A McCarthyite frenzy is being whipped up
now to intimidate any opposition to the US-NATO war and the
Labour-led government’s escalating involvement in it.
   The staffer, Michael Hall, has been suspended from the
station’s digital department pending an employment
investigation. He is victimised, vilified and regularly smeared
as a “rogue reporter:” a “Russian sympathiser” and even an
“agent.” Nobody in the media pack has dared defend him and
the E t? trade union, which claims to represent media workers,
has remained silent.
   Speaking in his own defence, Hall explained that he had been
working for RNZ basically from home. “I subbed several
stories that way over the past number of years,” he told RNZ’s
“Checkpoint” program. “In fact since I started RNZ and… I
have done that for five years and nobody has tapped me on the
shoulder and told me that I was doing anything wrong.”
   The furore began with a Reuters article posted on the RNZ
website on June 9, which Hall had edited. He removed wording
that glorified the 2014 coup in Ukraine as a “revolution” and
inserted these sentences: “The conflict in Ukraine began in
2014 after a pro-Russian elected government was toppled

during Ukraine’s violent Maidan colour revolution. Russia
annexed Crimea after a referendum, as the new pro-Western
government suppressed ethnic Russians in eastern and southern
Ukraine, sending in its armed forces to the Donbas.”
   A previous Reuters article in April had also been corrected by
Hall to point out that Russia launched its 2022 invasion
“claiming that a US-backed coup in 2014 with the help of neo-
Nazis had created a threat to its borders and had ignited a civil
war that saw Russian-speaking minorities persecuted.”
   Amid a swirling atmosphere of anti-Russian mania, with
media reports denouncing the situation at RNZ as a “scandal,”
CEO Paul Thompson came forward to dismiss the Ukraine
reports as “pro-Kremlin garbage.” He “apologised” to RNZ’s
audience, the New Zealand public and the “Ukrainian
community,” labelling the act “inexcusable.”
   Thomson also briefed Broadcasting Minister Willie Jackson,
a prominent figure in the M?ori radio network, who declared it
was “unprecedented for RNZ” and he was “comfortable” with
Hall being investigated. Thompson, who was recruited from
Fairfax in 2013 to “shake up” the public broadcaster, is seizing
the opportunity, with Labour’s connivance, to make a further
lurch to the right.
   Far from defending the station’s reportage, let alone its
editorial independence, board chair Mather declared the focus
of the “independent” inquiry would be to restore “public
confidence” in the broadcaster. In fact, a predetermined
conclusion will now be manufactured to impose far-reaching
censorship procedures at RNZ and to serve as a precedent
across the entire media landscape.
   Significantly, the furore over Hall’s editorial changes did not
emerge from thin air: it originated in the United States.
   The first complaint came via Luppe B. Luppen, a New York-
based lawyer and well-connected Democratic Party supporter
who has contributed articles to the Washington Post, Vanity
Fair and Yahoo! News. Luppen and former White House
correspondent for Yahoo, Hunter Walker, have co-written the
forthcoming book The Truce: Progressives, Centrists, and the
Future of the Democratic Party, based on interviews with key
figures in the party.

© World Socialist Web Site



   In a November 17, 2018 article for Yahoo! News, Luppen
lent support to Washington’s vicious persecution of WikiLeaks
founder Julian Assange “for allegations of sexual violence
against women [a transparent frame-up] and his role in
publishing hacked material from the Democratic National
Committee, passed along by criminals who the U.S.
intelligence community has concluded were agents of the
Kremlin.”
   Assange has repeatedly denied the allegation of collusion
with Russia, for which there is no evidence. He is now facing
extradition to the US and the threat of life imprisonment for
WikiLeaks’ publication of evidence of war crimes in Iraq and
Afghanistan.
   On June 9, Luppen tweeted a link to the June 9 RNZ/Reuters
story and accused Reuters of publishing “utterly false, Russian
propaganda history of 2014.” He later tweeted that a Reuters
representative had “reached out” to him to explain that the
changes had been made by RNZ.
   The New Zealand publication Spinoff, in a hostile rebuke to
RNZ, declared: “It took a Twitter user in New York City to
detect this indefensible editorial breach.” But neither Spinoff
nor the rest of the NZ media has investigated Luppen’s
political connections or his motivations for objecting to
statements about the 2014 Ukraine coup in a New Zealand
publication.
   It took no time for a political pile-on to erupt. Claiming “this
incident will not be isolated,” Winston Peters, leader of the
populist NZ First party and former deputy prime minister,
unveiled an on-line petition demanding a Royal Commission of
inquiry into “media bias and manipulation.” Also demanding a
broader investigation, leader of the far-right ACT, David
Seymour claimed additional RNZ articles about Israel-Palestine
and Xinjiang in China had been edited.
   Several media outlets wheeled out security analyst Paul
Buchanan, who declared that he had been warning for years
that New Zealand was being “flooded by foreign
disinformation and misinformation” and that Russia was “very,
very good at spreading disinformation.” Buchanan, regularly
presented as an eminently suitable “independent” expert, is a
former US intelligence officer who boasts having worked in
Washington’s filthy operations in Cuba and Latin America.
   Meanwhile, the purging of RNZ stories has begun with over
350 previous reports having been “audited” and 26
“corrected.” Thompson has promised that thousands more
would be checked “with a fine-tooth comb.”
   Some articles already subjected to “correction” include
several on Israel’s killing of Palestinians, and another on the
Netanyahu government’s expansion of settlements on the West
Bank. Hall’s relatively minor edits—now removed—had
emphasised the Israeli government’s far-right program and its
defiance of international law.
   A December 9, 2022 article on Mexico’s granting of asylum
to Peru’s ex-president Castillo also appears among the

offending articles. A note explains that RNZ has removed
Hall’s entirely correct statement that “some are calling
[Castillo’s removal from office] a constitutional coup.”
   Articles dealing with the war drive against China are also
being censored. In an article published on March 16, headlined
“South Korea’s president seeks closer Tokyo ties after latest
North Korea missile launch,” Hall had added that “the US is
stocking up [Taiwan] on weapons” in anticipation of conflict
with China. This accurate observation has now been deleted.
   The expansion of media influence by far-right lobby groups,
including the Ukrainian “community,” is being signalled.
Invited to comment on the RNZ “scandal,” Israel Institute of
NZ co-director David Cumin said edits “sympathetic towards
authoritarian regimes,” including Russia, China, North Korea,
Cuba and the Middle East, gave “legitimacy to terror.” Cumin
claimed some edits were “blatantly anti-Israel” and “distorted
the realities on the ground in the Middle East.”
   Needless to say, no Palestinian spokesperson was given an
opportunity to respond. The New Zealand Herald, which
reported Cumin’s remarks, dishonestly presented the Israel
Institute as an “independent think tank,” only later removing
the reference. The Herald has a long record of accommodating
to pro-Zionist bullying. In 2003 the paper sacked award-
winning cartoonist Malcolm Evans over his cartoons critical of
Israel’s repression of the Palestinians.
   The manufactured RNZ furore presages a return to the
reactionary atmosphere and methods of the 1950’s anti-
communist witch-hunts in the US; pre-determined
investigations, show trials, forced “confessions,” victimisations
and sackings. A re-writing of history is underway to position
the media mouthpieces, which serve as propagandists for the
ruling elite, to condition the population for a vast escalation of
imperialist wars abroad and class war at home.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

/en/articles/2019/11/20/pers-n20.html
/en/articles/2019/11/20/pers-n20.html
/en/articles/2019/11/20/pers-n20.html
/en/articles/2023/06/09/yqfh-j09.html
/en/articles/2022/12/28/sduh-d28.html
/en/articles/2004/01/newz-j20.html
http://www.tcpdf.org

