World Socialist Web Site

WSWS.0rg

Radio New Zealand “editorial audit” expands

censor ship net

John Braddock
10 July 2023

On 9 June, the state-owned broadcaster Radio New Zealand
(RNZ) advised of supposed “inappropriate editing” of several
wire service stories relating to the war in Ukraine which had
been published on its website.

A detailed “audit” of stories with breaches of “editorial
standards’ was immediately launched. Two days later RNZ
announced that it had “corrected” 16 of its online articles with
alleged “pro-Russian” content published over the past year. Far
from being “pro-Russian,” the edits had merely inserted
inconvenient truths in the otherwise wall-to-wall barrage of pro-
war propaganda that dominates the country’ s jingoistic media

The furore began with a Reuters article posted on the RNZ
website on June 9 which had removed wording that glorified
the 2014 coup in Ukraine as a “revolution” and inserted
wording that correctly read: “The conflict in Ukraine began in
2014 &fter a pro-Russian elected government was toppled
during Ukraine' s violent Maidan colour revolution.”

RNZ CEO Paul Thompson dismissed the report and several
others as “pro-Kremlin garbage.” He “apologised” to RNZ's
audience, the public and the “Ukrainian community,” labelling
the act “inexcusable.” Thompson promised that thousands of
historic reports would be checked “with afine-tooth comb.”

Amid a gathering witch-hunt, RNZ board chair Jm Mather,
far  from defending the broadcaster’'s  editorial
independence, announced an external review of RNZ's
processes for editing online stories. The staffer responsible for
the edits, Michael Hall, was suspended from the station’s
digital department and subsequently resigned. Hall has been
vilified and smeared as a “rogue reporter,” a “Russian
sympathiser” and even an “agent.”

The furore, however, originated not within New Zealand but
in the United States. The first complaint came via Luppe B.
Luppen, a New York-based lawyer and well-connected
Democratic Party supporter. Luppen tweeted a link to the June
9 RNZ/Reuters story and accused Reuters of publishing
“utterly false, Russian propaganda history of 2014.” He later
claimed that a Reuters representative had “reached out” to him
to explain that the changes had been made by RNZ.

The purge of articles now under way has been vastly
expanded to cover topics well beyond the Ukraine war. As of
July 9, nearly 1,000 stories had been examined. Of these, 49

have been changed, according to an RNZ statement, “to bring
them up to our standards.”

In Orwellian fashion, truthful and accurate points made by
Hall are now being removed. RNZ, with the full support of the
Labour Party-Greens government, is carrying out this operation
to condition the population for a vast escalation of imperialist
wars abroad and class war a home.

Of the articles that have so far been “corrected,” 21 are about
Russia or Ukraine. Four relate to the supposed “threat” from
China, including its handling of the coronavirus. Another
focuses on the case of persecuted journalist and publisher Julian
Assange. Several deal with Israel’s criminal actions against
Palestinians and 10 address South American politics, mainly
Venezuela. Several others cover Syria, Britain’s anti-strike law
and a BBC report on the 2022 French elections.

References to the 2014 US-backed coup in Kiev have been
expunged, in order to falsify the history of the war, in line with
Washington's propaganda that Russid' s 2022 invasion was an
“unprovoked” attack on a “democratic’ country. NATO
general secretary Jens Stoltenberg has openly admitted that the
events of 2014 marked the real start of the war in Ukraine, a
fact consistently suppressed by RNZ.

One article, posted on May 6, 2020, now brazenly promotes
fascistic elements in the Ukrainian military. Under the headline,
“UN again trying to evacuate civilians from Ukraine's
Mariupol” it includes an interview with Sviatoslav Palamar,
deputy commander of the “Azov Regiment” on the heavy
fighting in the strategic city of Mariupol.

Hall’s version correctly identified the Azov Battalion as a
“neo-Nazi military unit fighting for Ukraine.” Azov glorifies
both Nazism and far-right Ukrainian nationalist organisations
which were responsible for the massacres of tens of thousands
of Jews, Poles as well as Ukrainians, during World War 1.
Despite the clear justification, in fact journalistic necessity for
Hall’s edit, RNZ has deleted it.

In another article dated October 21, 2021, Hall's headline
“Russia says NATO increasing tensions with new war plan
preparations’ has been turned on its head to make Russia the
aggressor and now reads, “NATO agrees master plan to deter
growing Russian threat.”

© World Socialist Web Site


/en/articles/2023/05/11/gfgh-m11.html
/en/articles/2022/06/03/ykgh-j03.html

RNZ is also advancing the propaganda offensive against China
as part of the US-led buildup to war. A March 7 article,
“Taiwan warns of China's ‘repeated provocations” had four
paragraphs of Hall's edit changed to emphasise China's
purportedly aggressive designs over Tawan. RNZ's
“corrected” version prominently accuses China of “repeated
provocations’ and declares that Beijing ramped up diplomatic
and military pressure “to get Taipei to accept Chinese
sovereignty,” as opposed to the correct term, “Chinese
reunification,” used by Hall.

There are no details of Washington's vast military escalation in
the region. Hal's reference to US House Speaker Nancy
Pelosi’s visit to Taipei in August being regarded by Beijing as
“amajor provocation” has been removed.

In a March 16 article about a North Korean missile test, RNZ
has deleted a note that the US was also “stocking up” Taiwan
with weapons.

The “corrected” articles include several on Israel’s killing of
Palestinians, and one on the Netanyahu government’s
expansion of settlements on the West Bank. In a December
2022 article, RNZ has removed a description of the settlements
as being “according to international law, illegal.” This correct
formulation has been replaced with one less damning of Israd,
reading: “Most world powers deem settlements built on land
captured in war illegal.”

All the “corrections’ are framed to suit the pro-imperialist
narrative of the political establishments. An article from
November 30, 2022, titled “Australia urging US to bring
Assange matter to close—Albanese” favourably reports on the
Australian Prime Minister's purported “support” for the
imprisoned WikiLeaks founder, while stressing Albanese’'s
“disagreements” with Assange on “awhole range of matters.”

Unmentioned is the fact that award-winning reporter and film
maker John Pilger, among many prominent media figures, has
accused the Australian government of betraying Assange.
Meanwhile RNZ has deleted a sentence included by Hall,
which stated: “Supporters say [Assange] is a heroic journalist
victimised for exposing US war crimesin [the] Afghanistan and
Irag.” Assange is currently a hair's breadth away from being
extradited to the US, where he faces the remainder of hislifein
prison.

Articles on South America have been amended to downplay
Washington's imperialist interference in the region. In a
February 2019 article, RNZ legitimised the attempt by US
backed opposition leader Juan Guaido to seize power from
Venezueld s president Nicolas Maduro.

While the report noted that Maduro denounced the move as
an attempted coup, it contained a claim—removed by Hall—that

50 nations “recognised Guaido as president.” The claim has
now been reinstated.

Another article from the same month declared that the US
military was ready to “protect” its diplomats in Venezuela. Hall
had noted that “Venezueld's collapse under US sanctions and
the rule of socialist President Nicolas Maduro... has led to
further US intervention in backing opposition leader Juan
Guaido after he declared himself president last month.” The
sentence has now been changed to read “Venezueld' s collapse
under President Nicolas Maduro... hasforced nationsworldwide
to take a stance.”

In a January 2020 report titled “Venezuela s opposition cals
for pressure on Russia over Maduro support,” RNZ removed a
note by Hall that Maduro had stayed in power “after the
military stayed loyal to him despite calls for a coup,” and
inserted the words “backed by the military” instead. RNZ also
changed “US dlies” to “the US and other countries’
recognising Guaido.

Signalling the role RNZ will play in the eruption of working
class struggles at home, a January 10 article, dealing with the
British Tories' vicious anti-strike law, has had a headline
reading “British law stifling right to strike to be introduced to
parliament” changed to the more innocuous; “UK laws to blunt
strikes begin journey through parliament.”

RNZ's so-called “audit” of Hall's articles dispenses entirely
with the concept of journalistic accuracy and objective truth.
The *“corrections” amount to cynical, politicaly-motivated
censorship and lies, which sets a precedent, not only for RNZ
but the media as a whole. Accompanied by a hysterical witch-
hunt that has already claimed one journalist’s job, it sends a
chilling warning to anyone who dares to challenge the officia
pro-imperialist propaganda.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit;

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


/en/articles/2023/03/14/cefv-m14.html
http://www.tcpdf.org

