
World Socialist Web Site wsws.org

WSWS speaks with former Radio New
Zealand journalist Mick Hall about being
smeared as a “Russian agent”
Tom Peters, John Braddock
2 November 2023

   The World Socialist Web Site recently spoke with journalist Mick
Hall, who was the victim of a hysterical anti-Russia campaign that
erupted in June. Hall lost his job at Radio New Zealand (RNZ), the
state-owned broadcaster, after being publicly denounced by his
employer for making “inappropriate edits” to online articles from
Reuters and the BBC, and spreading “pro-Kremlin garbage.”
   As the WSWS wrote at the time, Hall, who worked as a sub-editor
for RNZ’s website, was victimised for making entirely legitimate and
necessary factual corrections to articles about the war in Ukraine and
other topics. He became the target for a McCarthyite witch hunt, even
being labelled a “Russian agent,” because he highlighted the role of
neo-Nazis in Ukraine’s armed forces, and the fact that the 2014 US-
backed coup in Ukraine toppled a pro-Russian government. This move
directly paved the way for Russia’s reactionary invasion.
   The New Zealand Labour Party-Greens government supports the US-
NATO proxy war against Russia, with the support of the entire
parliament. New Zealand troops are currently in Britain training
Ukrainian conscripts to fight against Russia, in a war that has killed
hundreds of thousands on both sides. Washington and its imperialist
allies aim to use Ukraine to inflict a crushing military defeat against
Russia, as part of what is an escalating global war aimed at seizing
control of markets and resources from Russia and China.
   Hall began our discussion by thanking the WSWS for its articles
defending him, saying “those early stories were really appreciated.”
   He explained that after the controversy erupted on June 9, “I felt
really alone, I actually stopped looking through the media at that point
because it was too overwhelming. I started to freak out about it. One
of the stories that I did see was the initial one that [WSWS writer John
Braddock] did and it made me feel less alone, and people stepped in
after that.”
   The media storm initially focused on Hall’s editorial changes to a
Reuters article republished by RNZ. Luppe B. Luppen, a New York-
based lawyer with connections to the Democratic Party, tweeted the
RNZ link, labelling it “Russian propaganda.”
   Reuters’ original article had stated that “The conflict in eastern
Ukraine began in 2014 after a pro-Russian president was toppled in
Ukraine’s Maidan Revolution and Russia annexed Crimea, with
Russian-backed separatist forces fighting Ukraine’s armed forces.”
   For the RNZ version, Hall removed Reuters’ glorification of the
coup as a “revolution” and changed the passage to the following: 
   “The conflict in Ukraine began in 2014 after a pro-Russian elected
government was toppled during Ukraine’s violent Maidan colour
revolution. Russia annexed Crimea after a referendum, as the new pro-

Western government suppressed ethnic Russians in eastern and
southern Ukraine, sending in its armed forces to the Donbas.”
   Following Luppen’s tweet, Hall received a call from his immediate
manager, who told him the situation “was very, very serious because I
had changed the intended meaning of the story.” Hall replied that he
stood by the changes, believing that it was permitted to alter stories
from Reuters and other wire services and to add context.
   Hall expected that he would face repercussions from his employer
for procedural errors. He was “shocked” when he saw RNZ’s first
report on the matter, which said it had “launched an investigation into
how ‘Russian propaganda’ had ended up in a Reuters story published
on their website. I was pretty astounded at how it had been framed. It
was quite sensationalist and invited political intrigue, almost like
clickbait. I still can’t figure out to this day whether that’s what
management actually believed or if it was just a smear.”
   RNZ conducted an “audit” of Hall’s work, identifying 49 articles
where he had made so-called “inappropriate,” mostly very minor,
editorial changes. In addition to articles on the war in Ukraine, the list
included articles on Israel and Palestine, on the persecution of
WikiLeaks founder Julian Assange, on Latin America, and on the US
provocations against China over Taiwan. RNZ expunged Hall’s
changes in all the articles.
   In a December 2022 article on the Netanyahu government’s
expansion of settlements on the West Bank, for instance, RNZ
removed a description of the settlements as being “according to
international law, illegal.” Hall’s correct formulation was replaced
with one less damning of Israel, reading: “Most world powers deem
settlements built on land captured in war illegal.”
   Hall was initially placed on leave and within two weeks he resigned.
The far-right ACT Party co-leader David Seymour set the tone by
denouncing RNZ as “Red Radio” and the entire corporate media
joined the pile-on accusing Hall of “Russian propaganda,” backed by
the Labour Party government which endorsed RNZ’s investigation.
   During this time, Hall said, “I was overwhelmed, I couldn’t put it
into perspective. I knew that the accusations about being a Russian
agent, and the speculation around it, were absurd.” He worried about
other possible repercussions. “I’m a resident here and not a citizen. I
have three New Zealand kids, and I catastrophised and thought there
may be a possibility—because all this is absurd—that I’ll get sent home.
That really concerned me a lot. I think at that stage my mental health
started to suffer a little bit. It had a knock-on effect on my health. So it
was a lot to deal with.”
   Hall has been a journalist for more than 20 years, in both the UK

© World Socialist Web Site

/en/articles/2023/07/10/lels-j10.html
https://www.rnz.co.nz/programmes/news-extras/story/2018893905/complete-rnz-editorial-audit


and, since 2009, in New Zealand. He has worked for the Irish Post in
London, the Belfast Telegraph, Pagemasters, a former subsidiary of
the Australian Associated Press, as well as News Corp in Australia.
He has done freelance work for the New Zealand Herald and he joined
RNZ in 2018.
   Based on his many years of experience, Hall told the WSWS, “I
thought it was part of standard journalistic duty to remove bias from
any wires copy, and that’s what I did. I had got into a routine of
putting context in and it didn’t start a year ago, it started many years
ago.
   “The changes that I made initially were so minor that I didn’t think
anything of them. If I saw a story that leaned too heavily towards a US
State Department position or a UK line, I would add context to
balance it out or I would have reframed a paragraph. I thought that
that was standard, that was always the way that I had approached
wires copy.
   “When the US started to try and contain China with provocations
against China using Taiwan, and when the war started in Ukraine, the
instances of US bias in Reuters copy or BBC copy increased. So the
journalistic duty to address it increased for me, and I never really saw
it as a subversive act or something that would be overly controversial.
   “I’ve spoken to many people since I left Radio New Zealand, the
likes of Joe Lauria at Consortium News. He worked in various
international newspapers for years and he said [wire agencies’
reports] were always changed. It was pliable raw copy and you could
do what you wanted with it.”
   Throughout his ordeal, Hall did not receive any messages of support
from any of his colleagues at RNZ, despite having worked there for
five years. “They knew me, they knew what sort of person I was. I
wasn’t close to that many people, you know, but I would have
expected a phone call or a message.” He believes that this reflected
“an atmosphere of fear” created by the company.
   Hall also criticised the response of the union, E t?. “They should
have been there at my back straight away. The union’s slow response
to what was a matter of great urgency didn’t help matters at all.” E t?
did not issue any public statement defending Hall.
   He received support from independent investigative journalist Nicky
Hager, and political cartoonist Malcolm Evans, who was sacked from
the New Zealand Herald in 2003 following complaints from pro-
Zionist lobbyists about his cartoons critical of Israel’s repression of
the Palestinians.
   With the assistance of lawyer Deborah Manning, Hall defended
himself at a review panel hearing as part of RNZ’s inquiry. US
academic Jeffrey Sachs and political scientist John Mearsheimer
submitted letters defending Hall’s work.
   Hall told the WSWS that the review panel gave him “some closure”
but “didn’t go to the heart of the matter,” and that RNZ’s audit was
“a politicised show trial and had little to do with editorial standards.”
The process “left me without a job, left my health in tatters and my
career in tatters.”
   During an “intense cross-examination” in the hearing, Hall was
accused by a member of the panel of betraying his colleagues’ trust.
“It was the only point in the process where I was angry,” he said,
because it indicated that staff at RNZ had been “conditioned to
believe that I was a Russian agent… It just dawned on me how much I
had been smeared and how my name had been dragged through the
mud.”
   In its report, released in August, the review panel criticised RNZ
chief executive Paul Thompson’s inflammatory accusations that Hall

had inserted “pro-Kremlin garbage.” The report stated that the “vast
majority of stories edited by the journalist were edited appropriately
and professionally” but that inappropriate edits “involved adding
information or using language which challenged the foreign policy
settings of the United States or allies.”
   Among other points, the panel took issue with the following
sentence inserted by Hall into a May 6, 2022 article: “The Azov
Battalion was widely regarded before the Russian invasion by
Western media as a neo-Nazi military unit.”
   Hall said: “It was a piece of context that I put in, but it was an
inconvenient fact that didn’t fit the narrative. I don’t think that it was
an issue of standards, I think that it was a political issue for them and a
sensitive issue for them. I shouldn’t have been punished for it in the
way that I was.
   “They thought that I needed to put in some type of counter-context:
that the Azov Battalion, because it now formed part of the Ukrainian
interior ministry, was somehow reined in, and there’s no evidence of
that. Also they said that the context needed to be attributed to a
Russian position, and I don’t see why, because I was stating a fact.
The mainstream media, the western media, had characterised the
Battalion as a neo-Nazi unit.”
   The corporate media began whitewashing the Azov Battalion and
other fascist organisations in Ukraine following Russia’s invasion in
February 2022, which had been directly provoked and instigated by
the United States and NATO. Azov now plays a major role in the
Ukrainian armed forces, while the Zelensky regime has promoted the
Nazi collaborator Stepan Bandera and his Organisation of Ukrainian
Nationalists, which took part in the Holocaust, as national heroes.
   The rehabilitation of fascism is reflected across the New Zealand
media and academia. Last December the WSWS reported on a
photographic and historical exhibition on Ukraine, hosted at Victoria
University of Wellington and the Auckland War Memorial, which
glorified the Azov Battalion and Bandera, while painting the Soviet
Union as the aggressor in World War II and making no mention of the
Nazi Holocaust. There was no criticism of the pro-fascist exhibition
outside the WSWS.
   Commenting on the media coverage of Israel’s genocidal bombing
of Gaza, which broadly supports the New Zealand government’s
position that Israel is “defending itself,” Hall said: “I think it makes
my work at Radio New Zealand look vindicated in a way. I don’t take
any pleasure from that. But I think the media bias is exposed, and if
you can’t see it, there’s really something wrong: it reflects a limited
capacity to view the world the way it is.”
   With social media and independent reporting, he said, “people can
see exactly what’s happening on the ground straight away. It’s
created an opportunity where you can contrast what’s happening on
the ground with what’s being stated in newspapers, and that contrast
is so stark.”
   Hall continues to work as an independent journalist. His articles,
including several that expose the corporate media’s lying propaganda
in support of Israel’s war, can be found at mickhall.substack.com.
 

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)

© World Socialist Web Site

/en/articles/2004/01/newz-j20.html
/en/articles/2022/12/08/etpq-d08.html
http://www.tcpdf.org

