World Socialist Web Site

WSWS.0rg

Australian Broadcasting Corporation under
fire over itspro-lsraeli Gaza coverage

Richard Phillips
10 November 2023

Since October 7, Australia s mainstream media, in line with
its international counterparts, has maintained a constant stream
of misinformation and lying justifications for the criminal
Israeli onslaught against Palestinians in Gaza. This includes the
non-stop slander of pro-Palestine protesters as “antisemitic”
and censorship of the ever-growing mass anti-war
demonstrations across Australia and globally.

While Murdoch-owned publications present the foulest
contributions to the pro-Israeli media barrage, the most
politically significant player is the Australian Broadcasting
Corporation (ABC).

Since its founding almost a century ago, the ABC has
functioned as a pillar of Australia s ruling elite, manufacturing,
moulding and mobilising public opinion in line with its nationa
requirements. Over the past two decades, particularly since the
invasion of Iraq in 2003, consecutive Labor and Liberal-
National governments have transformed the ABC into one of
the most tightly regulated and controlled public institutions in
Austraia.

The ABC claims to provide “balanced” reportage, insisting it
is the most trusted media outlet in Austraia—a low standard in
the country’s highly monopolised media landscape. These
assertions, however, now lie in the gutter as tens of thousands
of Australia workers, youth and students witness, and are
shocked by, the network’s blatant pro-Zionist reportage.

Over the past five weeks, the ABC has bombarded audiences
with numerous soft-ball interviews with Israeli military and
government spokesmen. These individuals have not been
challenged over the mass murder of thousands of innocent
Palestinian men, women and children or the Isradli
government’s stated aim of ethnically cleansing Gaza—war
crimes under the Geneva Conventions.

That ABC audiences can see the consequences of Isragli
Defense Forces' (IDF) barbarism—thousands of dead or
seriously wounded women and children on social media—is of
little consegquence to the network’s news heads. The pro-1sragli
message continues.

Israeli officials are allowed to regurgitate bogus claims that
Hamas has beheaded babies, uses Palestinians as “human
shields,” and is somehow responsible for the bombing of Gaza
hospitals and all other essentia infrastructure. These smears are

presented as “facts’ while statements from Palestinian
spokespeople are brushed off as “allegations.”

No context was or is provided about the well-documented
dispossession of Palestinians since 1948, and the constant
persecution, jailing, torture and murder of Palestinians by
Israel. The world simply began on October 7.

High-profile journalists, such as ABC-TV’s Sarah Ferguson
and Radio Nationa’'s Patricia Karvelas, have conducted
bullying interviews with Palestinian spokespeople, interrupting
and distorting responses.

Ferguson constantly interrupted Palestinian National
Initiative secretary Mustafa Barghouti and Palestinian UN
deputy ambassador Maged Bamya during interviews,
demanding again and again that they condemn Hamas
“terrorism.”

ABC management, moreover, treats its own journalists with
contempt.

Tom Joyner, one of their Middle East correspondents, dared
to challenge Isragli claims that Hamas fighters had beheaded
Israeli babies on October 7.

The highly professional and experienced video journalist,
who is based in Turkey but reporting from Israel, commented
on a private social media platform used by journalists that there
was no evidence for the lsragli alegations and said it was
“BS.” ABC management directed Joyner to return to Turkey
and is currently conducting an internal investigation.

Likewise, network management remained silent for over a
week about the death of 31-year-old Palestinian journalist
Roshdi Sarrgj, who was killed on October 22 by an Isradli
missile in the Gaza City neighbourhood of Tel al-Hawa. Sarrg
died after being struck by shrapnel while protecting his wife
Shuruk and one-year-old daughter Dania.

This callous indifference to Sarrg’s death, whose previous
report was broadcast a few days earlier on ABC-TV, prompted
a 100-strong protest outside the ABC's Melbourne
headquarters on October 30.

The next day former Palestinian ambassador to Australia Alia
Kazak published an open letter to ABC managing director
David Anderson, denouncing the network.

Kazak wrote: “The ABC deals with the Isragli Palestinian
conflict from an lIsraeli perspective, adopting al its claims,

© World Socialist Web Site


/en/articles/2023/11/01/tudo-n01.html

propaganda, and deceptions without examining their credibility,
as if lsrael is an innocent party and the victim of Palestinian
and Arab aggression, overlooking the fact that Israel is a
colonial apartheid state established on the destruction and
occupation of Palestine and ethnic cleansing of over 70 percent
of its people on racial grounds.

“lsragl is an aggressor and occupier, racially discriminating
against the Palestinian people and denying them their
inalienable right to return to their country, egquality, and self-
determination.”

Six days later, on November 5, thousands of protesters in
Brisbane called for an end to Israeli attacks on Gaza and
marched to the ABC's Queendand offices at South Bank
chanting “Free Palestine” Organisers issued a statement
denouncing the network for its “biased reporting of the
situation in Gaza and the under-reporting of the protests in
Australia against our own government’ s complicity.”

These developments and the growing international mass
movement against the Gaza genocide have given rise to
opposition and concerns by honest ABC journalists, forcing
editorial chiefs last Wednesday afternoon to convene an online
and in-person meeting of staff.

The 200-strong meeting was angry and emotional, according
to areport in the Age and other newspapers owned by the Nine
group.

The Age reported: “Journalists argued that the ABC's
coverage of Israel’s ground invasion of Gaza was too heavily
reliant on the talking points of the Isragel Defence Forces. They
also raised concerns around the ABC's unwillingness to use
language such as ‘invasion’, ‘occupation’, ‘genocide’,
‘gpartheid  and ‘ethnic cleansing’ regarding Isradli
government policy and allegations made by human rights
groups.”

Editorial policy manager Mark Maley, who convened the
meeting, told journalists that there was “no single, easy
universally recognised definition of apartheid that is necessarily
fulfilled by what Israel is doing.” He said the war crime
alegations against Israel were “credible,” but “it's only an
opinion.”

The Age also reported that journalists were concerned “that
there was a blanket ban on reporters using the word
‘Palestine’, and general confusion about what language the
broadcaster had signed off on.

“A number of journalists from Muslim and Arab backgrounds
expressed concern that a perception the ABC was too pro-lsrael
had impacted their relationships with communities and their
ability to do their jobs. Another staff member voiced concerns
the broadcaster has made ‘possibly irreparable damage’ to the
trust it has built with the Australian Muslim community over
the years with its reporting.”

Others raised concerns about Sarah Ferguson’s interviews
with pro-Israel individuals, pointing out that their claims were
“unchallenged, unlike interviews with pro-Pal estinian voices.”

News director Justin Stevens defended Ferguson, however,
insisting that she had done a “superb job” covering the conflict.
“She's broken news, set the agenda with her interviewing and
applied the highest editorial standards... Her reputation and
record speaks for itself over decades,” he said.

Ferguson’s record is clear. Sheis aright-wing figure—hostile
to Julian Assange, Edward Snowden and others who have
exposed imperiaist crimes and unwavering in her pro-war
imperialist positions, including promotion of the escalating
preparations for a US-led war against China.

In September 2018, Ferguson conducted a sycophantic ABC-
TV “Four Corners’ interview with American neo-fascist and
genuine antisemite Steve Bannon. The program was titled
“Populist Revolution.” Bannon, like Stevens, praised
Ferguson’s “professionalism.” After the interview, Ferguson
posted a smiling picture of herself with Bannon to Twitter,
beneath the caption: “What's wrong with this photo?
NOTHING.”

The Age concluded its report by suggesting that ABC
editorial chiefs were likely to circulate an updated “editorial
guidance note” on “certain forms of language, ensuring
adequate context and addressing the issue of false balance.”

Trandlated into plain English, network management will
dlightly modify its editorial guidance notes to feign “balance”
and try to disguise its pro-Zionist reportage. While the Age did
not reveal whether officials from the Media Entertainment and
Arts Alliance (MEAA) were present at the meeting, ABC
editorial chiefswill have consulted with the union.

ABC journalists seeking to expose the truth about Israel’s
imperialist-backed genocide against the Palestinians not only
confront the network’s management but the MEAA itself. The
union will not defend any journalists victimised for speaking
out about the Gaza genocide or mobilise its members to fight
the mass murder being unleashed by the IDF in Gaza.

Honest journalists wanting to speak out about the situation in
Gaza and what is happening inside Australias tightly
controlled corporate media—corporate and state-funded
alike—should contact the World Socialist Web Ste.

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

