World Socialist Web Site

WSWS.0rg

Baltimore Sun newspaper sold to right-wing

media conglomer ate

Ray Coleman
24 January 2024

The Baltimore Sun, the largest daily newspaper in
Maryland in terms of general circulation and online
readership, has been purchased by David D. Smith, the
millionaire executive chair of media conglomerate
Sinclair Broadcast Group. Smith arranged a private deal
with hedge fund Alden Global Capital to acquire a
majority stake in the Sun and various smaller local
newspapers in Maryland.

The Sun is one of the longest-running newspapers in the
United States, having been founded in 1837 in Baltimore,
at the time the second-largest city in the US. While
Baltimore's relative status among US cities declined over
the next 150 years with the rise of Chicago, Philadelphia
and Detroit and other cities, throughout Maryland's
history the Sun has remained the leading journalistic
ingtitution in the state, winning 16 Pulitzer Prizesfor local
and international reporting.

The Sun created the first television station in Maryland,
WMAR, in 1947. For most of the 20th century, the
newspaper produced morning and evening editions and at
one point had no fewer than eight international
bureaus—from London to Moscow to New Delhi—and
more than 500 newsroom staff at its peak. Journalists with
the Sun on their resumes include New York Times
columnist Thomas Edsall, former PBS anchor Gwen Ifill
and David Simon, creator of the fictional TV series The
Wire, which is set in Baltimore.

The Sun was owned by a local Baltimore family for a
century and a haf after its founding. In 1986, the
descendants of founder Arunah Shepherdson Abell sold
the newspaper and its affiliates to the Times-Mirror
Company, the owner of the Los Angeles Times, for $600
million.

In 2000, the Times-Mirror Company was acquired by
Tribune Media Company, owner of the Chicago Tribune
and other newspapers, which placed the Sun under its
Tribune Publishing subsidiary in 2014. Tribune

Publishing was itself acquired by Alden Globa Capital in
2021, which had been increasing its stake in Tribune
Publishing for years and through its MediaNews Group
subsidiary already owned hundreds of local newspapers
across the country.

The Times-Mirror Company closed three of the Sun’s
foreign bureaus in the 1990s. Cost cutting continued
under the Tribune regime, with staff layoffs and the
closing of the rest of the foreign desks by 2008 during a
period of downsizing. When Alden Capital picked up the
Tribune-owned papers, it further intensified the staffing
cuts.

With a reputation for maximizing profits, Alden’s
MediaNews Group (MNG), also known as Digital First
Media, laid off 75 percent of employees at 12 newspapers
represented by The NewsGuild-CWA between 2012 and
2020. The strategy pursued by Alden President Heath
Freeman—who reportedly once blurted out, “What do all
these people do? when touring a newsroom, and
guestioned why investigative journalists could not be
replaced by freelancers—is to “milk its newspapers until
they run dry,” according to Ken Doctor of Harvard
University’s Nieman Lab for Journalism.

Doctor estimated MNG's fiscal 2017 operating margins
were 17 percent, the highest in the industry and
approximately double those of its peers such as the New
York Times Co., Gannett and McClatchy. In addition to
the draconian headcount reductions, Alden stripped
newspapers of their real estate and printing assets to boost
profits. Through all of this, Alden treated MNG
newspapers as a cash cow for hundreds of millions of
dollars in money transfers to fund investments unrelated
to journalism, such as cobalt and coal mining.

When Alden bought out Tribune Publishing it was
reported Alden would be selling the Sun and other
Maryland publications to Stewart Bainum Jr., the
billionaire Marylander who chairs Choice Hotels.

© World Socialist Web Site



Tribune and Alden both balked at the proposal from
Bainum, who went on to found the Baltimore Banner in
response in 2022. The Banner hired away many former
un staffers and currently has a comparable number of
digital subscribers, although the Sun still outranks it in
terms of online visits.

As noted by multiple outlets covering the sale, the Sun
is again in the hands of a loca owner, as Smith and
Sinclair are both based in the suburbs north of Baltimore.
This marks somewhat of an unusual situation in
contemporary American journalism, as between the Sun
and the Banner, Baltimore now has two locally owned
newspapers with at least 70 journalists (the Sun, 91; the
Banner, 73).

There has been a decline in local news coverage in the
US over the last two decades, with new online outlets not
making up for the decline in print newspapers and media
operations increasingly concentrated in key cities such as
New York, Chicago and Washington D.C. Last year,
Alden Capital’s MediaNews Group bought up even more
local newspapers, acquiring essentially all the local papers
in northeastern Pennsylvania, including the century-old
Scranton Times-Tribune.

Smith’s purchase of the Sun brings to mind Amazon
founder Jeff Bezos' purchase of the Washington Post in
2013, Sheldon Adelson's purchase of the Las
Vegas Review-Tribune in 2015, and Elon Musk’s private
buyout of Twitter/X last year. These three billionaires put
Smith’s wealth to shame, as his net worth is estimated to
be about $50 million. Smith’'s purchase of the Sun aso
exposes the claim that local ownership in journalism, in
itself, can act as aremedy to the decline in local news and
investigative reporting across the country.

While Smith, who is the son of late Sinclair founder
Julian Smith, says he intends to keep the Sun’s operations
separate from Sinclair broadcasting, his political
intentions in buying the newspaper are clear. Admitting
that he only started reading the Sun a few months ago,
Smith told his new employees that the “mainstream
media’ does not “cover things that affect everybody” in
Baltimore and that his purchase of the newspaper
stemmed from the journalistic aspiration to “serve a
greater public interest over time.”

In 2018, Smith told New York magazine, “The print
media is so left-wing as to be meaningless dribble which
accounts for why the industry is and will fade away. Just
no credibility.” He added that at Sinclair the executives
“don’t talk to the print media as a general principle as we
find them to be so devoid of reality and serving no rea

purpose.”

In contrast, Sinclair has taken upon itself the “redl
purpose” of promoting fake news and conspiracies. Smith
told then-presidential candidate Donald Trump in 2016,
“We are here to deliver your message. Period.”

In its infamous “must-run” syndicated segments, which
are programs and messages Sinclair demands its TV
stations broadcast, the media group pushes the views of Q-
Anon-curious Sharyl Attkisson and has promoted
programs echoing Trump’s attacks on the media.

In his new venture, Smith has a business partner in
frequent Sinclair commentator Armstrong Williams, who
is taking a minority stake in the newspaper.

Williams, a campaign adviser to former presidential-
hopeful Ben Carson, is notable for his nationaly
syndicated program in which he defended Trump’sillegal
actions in Georgia during the 2020 election and derided
protesters as “terrorists.”

In one 2018 study, Emory University professors
Gregory Martin and Josh McCrain found that local news
stations bought by Sinclair had “substantial increases in
coverage of national politics at the expense of local
politics’ and “a dignificant rightward shift in the
ideological sant of coverage.”

Nieman Lab founder Joshua Benton said the sale to
Smith raises the “question of whether there can be a
worse newspaper owner than Alden Global Capital,”
while the Sun’s longtime media critic David Zurawik
said, “As if being owned by Alden wasn't enough of an
insult to what was once a great Baltimore journalistic
ingtitution, now comes an even deeper moment of
degradation with David Smith.”

Simon, the former Sun reporter turned TV creator, wrote
in a lengthy thread on X/Twitter last week, “The
Baltimore Sun is now owned by someone who has
delivered a news product that begins with a hard
ideological premise and then tailors al coverage and
editorializing to fit.” Simon continued, “In the end, there
are no great cities without great news organizations and
absent an entity that truly covers its region independently
and without ideological cant, corruption and grift will
become unceasing.”

To contact the WSWS and the
Socialist Equality Party visit:

wsws.org/contact

© World Socialist Web Site


http://www.tcpdf.org

