Raseriet vokser over spanske mediers taushet om statsmedskyldighet i Barcelona-angrepet

Av Alejandro López
23 July 2019

Medietausheten om onlineavisa Públicos avsløringer at Spanias hemmelige tjenester – Det nasjonale etterretningssenteret (CNI) – intensivt fulgte IS-terrorcella (Den islamske staten) helt frem til dagen for Barcelona-angrepene i august 2017, fremprovoserer et voksende raseri i Spania.

Públicos rapport gir bevis på kriminell opptreden på toppnivå av den spanske staten. Rapporten motsier offisielle påstander om at angriperne unnslapp, og til og med overrasket den spanske og europeiske etterretningen. At angriperne var i stand til å planlegge og utføre et slikt angrep var fordi CNI lot angrepet føres frem.

Dette kommer fra en veletablert publikasjon. Ifølge en 2016-analyse av comScore har den nettbaserte avisa Público 7,5 millioner månedlige lesere. Ifølge samme studie er Público blant de ti-mest-leste dagsavisene i Spania, med over én million tilhengere på Facebook og 700 000 på Twitter.

Likevel er responsen fra mediene på Públicos eksplosive rapport, fra de åpent høyreorienterte avisene til nominelle «venstre»-publikasjoner, taushet. Rapporten har mottatt så godt som ingen respons i de nasjonale avisene El Mundo, ABC, El Español, La Razón eller El País. Det samme skjedde på radiokanalene SER, Cope og Onda Cero og på fjernsyn. Om det har blitt rapportert har det vært for å angripe Público.

Crónica Global fordømte Público for publiseringen av rapporten og hevdet at dette gjør avisa til et redskap for katalanske separatister. De erklærer at Público, «kontrollert av den velkjente forretningsmannen og separatistaktivisten Jaume Roures», publiserte en rapport uten «noen fakta» som nå anvendes av den katalanske nasjonalistbevegelsen som har «satt alt sitt maskineri til verks for å holde staten ansvarlig for jihaditerroristangrepene».

Til tross for den offisielle taushetssammensvergelsen fikk rapporten imidlertid massesirkulasjon på sosialmedier, og ble et trendingtema på Twitter forrige tirsdag. Hundretusenvis av brukere delte nyhetene de påfølgende dagene. Nyhetene ble også vidtrekkende delt på Facebook.

Leserne er sterkt kritiske til eldiario.es, som er innordnet med pseudo-venstre-partiet Podemos. Eldiario.es ble etablert i 2012 og har vært ledet av Ignacio Escolar, grunnleggeren og den tidligere direktøren for Público. Eldiario.es sine hovedjournalister er tidligere Público-ansatte rekruttert etter at Público la ned sin papirutgave i 2012. I løpet av årene vokste eldario.es sin leserskare takket være den høyreorienterte forflytningen sosialdemokratiske aviser som El País gjennomførte, som kostet dem store antall lesere.

Så stort var raseriet over tausheten fra eldiario.es at Escolar på søndag måtte publisere et tilsvar, under tittelen «Hvorfor publiserte vi ikke artiklene fra Público.es om CNI og terroristene fra La Rambla.»

I tilsvaret forklarer han at «i løpet av de siste dagene, som jeg vanligvis gjør med slike klager, har jeg besvart alle de som har vært interessert i dette emnet, og som har skrevet inn til oss. Min første hensikt var å la disse svarene være private. Men det er så mange av dere som spør oss om dette gjennom andre kanaler – for eksempel på sosialmedier – at jeg har bestemt meg for å forklare denne beslutningen for alle leserne.»

Én leser referert av Escolar, José Fernández Montalbán, hadde skrevet: «Det er uheldig å se hvordan ei avis som di ikke rapporterer en beretning som er så relevant som den som ble publisert av avisa Público. Hvis dere har publisert noe, må det ha vært så godt gjemt vekk at jeg ikke har vært i stand til å finne det. Jeg mente det var nyheter med nok viktighet til å dukke opp i di avis. Komplottet [avslørt av Público] er så stort at jeg er overrasket over at dere ikke har nevnt det i det hele tatt. Jeg forstår at slike medier som OkDiario, ABC, La Razón har ignorert det, men dere? Kort sagt, mitt abonnement [for eldiario.es] har en utløpsdato.»

En annen abonnent for eldiario.es, Álvaro Mateos Labrador, uttalte: «Jeg leste akkurat informasjonen dere sikkert kjenner til om angrepet på La Rambla. Público.es hevder at CNI-agenter kjente til all aktiviteten til terroristcella, som etterlot flere drept. Jeg kan ikke forstå hvordan ingenting har blitt gjort for å rapportere denne informasjonen. Har dere mistanke om at det er falske nyheter? Som abonnent mener jeg at vi i det minste bør få en forklaring på hvorfor denne informasjonen ikke har blitt dekket av eldiario.es, gitt dens relevans.»

En annen, Rafael Sánchez Calahorro, skrev: «Dere har skuffet meg som den uavhengige avisa dere hevder å være, ved å gjemme nyheten om imamen og CNI. Er dere også medssammensvorne i statens taushet? Jeg trodde at det bare skjedde med hovedstrømsmediene innrettet med regimet. Fra og med i dag, og med tungt hjerte, avslutter jeg mitt abonnent på deres avis.»

Escolar hevder at eldiario.es ignorerte Públicos rapport fordi den ikke beviser at «planen for massakren på La Rambla var helt sikkert kjent for CNI før dagen for angrepet», og heller ikke at «CNI lyttet til motivene til morderne fra La Rambla fem dager før massakren» og heller ikke at «CNI slettet informantmappa fra sin database».

Hvorfor kunne man spørre, har Escolar og eldiario.es, som hovedsakelig består av tidligere Público-ansatte, ikke kontaktet Públicos kontor eller forsøkt egenhendig å få bekreftet disse eksplosive rapportene?

Årsaken blir tydelig i hans tilsvartekst, når han dekker over for etterretningstjenestene, og sier: «Det er ikke uvanlig at noen av utøverne av et angrep har blitt etterforsket av sikkerhetsstyrker eller hemmelige tjenester. Dette er hvordan mange andre terroristangrep blir forhindret, selv om det ikke alltid lykkes. Dette er hva som historisk har skjedd i Europa og i USA med de viktigste jihadistangrepene.»

Her ignorerer Escolar glatt og selvtilfreds det faktum at i alle de vesentlige IS-angrepene i Europa – som med Charlie Hebdo og 13. november-angrepene i Paris i 2015, Berlin-julmarkedsangrepet og Manchester-terroristangrepet den 22. mai – var terroristene kjent for rettshåndhevelsen fordi de fungerte som redskap for etterretningstjenestene og som instrumenter for de europeiske imperialistkrigene i Syria og Irak, og opererte under offisiell beskyttelse.

Eldiario.es tjener tydeligvis som et verktøy for det spanske borgerskapet i sitt forsøk på å dekke over voksende bevis for statskriminalitet.

Públicos rapport bekrefter korrektheten av WSWS-analysen: disse angrepene er ikke «blundere», men produktet av de dype forbindelsene mellom IS-terroristnettverk og etterretningsagenturene i Europa og USA som oppsto under imperialistkrigene i Libya og Syria.